کد مطلب:29034 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

ریسمان استوار خدا












3378. پیامبر خداصلی الله علیه وآله - در توصیف علی علیه السلام -:او ریسمان استوار خدا و دستگیره مستحكم اوست كه گسستگی ندارد.[1].

3379. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:آن كه دوست دارد بر كشتی نجاتْ سوار شود و به بند مستحكم، چنگ زند و ریسمان استوار خدایی را در دست گیرد، پس از من، علی را دوست بدارد و با دشمنش دشمنی ورزد و به پیشوایان هدایت از نسل او اقتدا كند.[2].

3380. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:در بین شما نشان بزرگ را به جا گذاشته ام؛ نشانِ دین و نور و روشنایی هدایت را كه همان علی بن ابی طالب است. آگاه باشید كه او ریسمان الهی است! همه به ریسمان الهی چنگ زنید و پراكنده نشوید.[3].

3381. امام حسین علیه السلام:مردی در لباس اعرابی خدمت پیامبرصلی الله علیه وآله رسید و گفت:ای پیامبر خدا، پدر و مادرم فدایت! معنای سخن خدا كه می فرماید:«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُواْ؛[4] همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید» چیست؟

پیامبرصلی الله علیه وآله به وی فرمود: «من پیامبر خدایم و علی بن ابی طالب، ریسمان اوست».

اعرابی از نزد پیامبر خدا خارج شد و می گفت:به خدا و پیامبرش ایمان آوردم و به ریسمانش چنگ زدم.[5].

3382. امام زین العابدین علیه السلام:روزی پیامبر خدا با یارانش در مسجد نشسته بود. فرمود:«از این در، مردی از بهشتیانْ وارد خواهد شد كه از آنچه برایش مهم است، پرسش خواهد كرد».

مردی بلند بالا، چون مردان [ قبیله] مُضَر وارد شد، پیش آمد و به پیامبر خدا سلام كرد و نشست و گفت:ای پیامبر خدا! من سخن خداوند عزوجل را كه نازل شده، شنیده ام كه می گوید:«همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراكنده نشوید». این ریسمان كه خداوند، دستور چنگ زدن به آن و پراكنده نشدن از گِرد آن را به ما داده، چیست؟

پیامبر خدا، لحظه ای سر خود را زیر انداخت و آن گاه، سر بلند كرد و با دستش به علی بن ابی طالب علیه السلام اشاره كرد و فرمود:«این، ریسمان خداست كه هر كس به آن چنگ زند، در دنیایش محفوظ می مانَد و در آخرتش گم راه نمی گردد».

مرد به سوی علی علیه السلام شتافت و وی را از پشت، بغل گرفت و گفت:به ریسمان خدا و ریسمان پیامبر خدا چنگ زدم. آن گاه برخاست، برگشت و رفت.

مردی از بین مردم برخاست و گفت:ای پیامبر خدا! دنبالش بروم و از او بخواهم كه برایم طلب آمرزش كند؟

پیامبر خدا فرمود:«اگر بتوانی پیدایش كنی».

[ امام زین العابدین فرمود:] آن مرد به او رسید و از وی خواست كه از خدا برایش طلب آمرزش كند. به وی گفت:آیا آنچه را كه من به پیامبر خدا گفتم و آنچه او به من فرمود، فهمیدی؟ گفت:آری. گفت:اگر به آن ریسمانْ چنگ زدی، خداوندْ، تو را ببخشد؛ وگرنه خدا تو را نبخشد![6].









    1. الأمالی، صدوق:282/264.
    2. عیون أخبار الرضا:43/292/1، الأمالی، صدوق:37/70، بشارة المصطفی:15.
    3. خصائص الأئمّة:74، بحار الأنوار:31/486/22.
    4. آل عمران، آیه 103.
    5. تفسیر فرات:70/90 و 71.
    6. الغیبة، نعمانی:2/42، تأویل الآیات الظاهرة:32/118/1.